Nauka picia wody
Woda to najlepszy płyn, który gasi pragnienie i nawadnia cały organizm. W odróżnieniu od słodkich substytutów nie posiada barwników, konserwantów, cukru ani substancji słodzących. Oprócz tego, że jest „zdrowa”, zapewnia transport wszystkich wartości odżywczych do mózgu, co przekłada się na lepszą koncentrację. Dodatkowo odtruwa organizm ze zbędnych złogów, toksyn i mocznika oraz wnika do głębokich warstw skóry, sprawiając, że jest maksymalnie nawodniona, elastyczna i napięta. W okresie upałów stanowi niezbędny element energetyczny, gdyż ułatwia regulowanie temperatury ciała, odżywia komórki mięśniowe, które stają się odporne na zmęczenie i wspomaga regulację ciśnienia krwi. Niestety dzieci nie zawsze docenią niezwykłe właściwości wody, a zwykły wykład i wyjaśnienia na temat jej znaczenia, nie będą przekonujące. Właśnie z tego powodu przedstawiamy kilka pomocnych metod, które sprzyjają dziecięcej nauce picia wody.
Jak przekonać dziecko do picia wody?
- Rozszerzanie niemowlęcej diety nie polega jedynie na wprowadzaniu nowych produktów w postaci owoców, mięsa i warzyw. To także zastępowanie mleka innymi płynami. Im wcześniej zaczniesz podawać dziecku wodę, tym szybciej nabierze nawyku jej picia. Jeśli jednak przegapiłaś ten moment, a Twoja pociecha woli napić się słodkiego soku, nie poddawaj się i zastosuj pozostałe wskazówki.
- Nie zmuszaj. Nie ma nic gorszego niż nagła zmiana nawyków żywieniowych dziecka. Nie zabraniaj z dnia na dzień picia innych napojów niż woda – postaraj się natomiast tłumaczyć dziecku, jak jest ona ważna w codziennym funkcjonowaniu.
- Atrakcyjna powłoka. Dzieci to wzrokowcy, dlatego warto to wykorzystać. Kolorowe kubki, butelki i słomki mogą okazać się sprzymierzeńcami wody! Podaj dziecku wodę w szklance z ulubionym bohaterem, albo stwórzcie „wodnego drinka”. Latem to zadanie będzie szczególnie ułatwione. Do wysokiej szklanki wlej wodę i wspólnie z dzieckiem skomponujcie owocowe dodatki. Maliny, borówki, cytryna, pomarańcze – wybierzcie swoje ulubione owoce, a następnie udekorujcie szklankę papierową parasolką czy kolorowymi tasiemkami. Dzięki temu wypicie wody stanie się świetną zabawą, a dodatkowo woda zyska naturalnie owocowy posmak, który będzie pierwszym krokiem do wypicia krystalicznie czystej cieczy.
- Dawaj przykład. Często dziecko nie chce pić wody, obserwując, jak rodzice sami sięgają po kolorowe napoje. Prośby i zachęty na nic się zdadzą, jeśli sam nie dasz dobrego przykładu. Pokaż zatem dziecku, że lubisz pić wodę. Okazji może być mnóstwo – jedząc wspólny posiłek, czy szykując się do pracy. Staraj się wypijać entuzjastycznie przynajmniej kilka szklanek dziennie, dzięki czemu będziesz godnym wzorem do naśladowania.
- Pokaż świat wody. Aby zachęcić dziecko do picia wody, warto zadbać, aby często z nią obcowało. Zabierz je na basen lub jezioro, razem wymyślajcie wodne zabawy pod prysznicem lub w ogrodzie. Staraj się przy tym wskazywać zalety wody, jakie znaczenie ma dla przyrody, ekologii i dla nas. Pomocne może okazać się niniejsze opracowanie: Różne oblicza wody, które w jednej chwili może przenieść was nad dziki wodospad, nad szumiące morze albo sprawić, że poczujecie się jak na spływie kajakowym.
- Ekspansja wodna. Ustaw dzbanek lub butelki z wodą w widocznym miejscu. Im częściej dziecko będzie patrzyło na łatwodostępny napój, tym chętniej po niego sięgnie. Dotyczy to również dzieci cierpiących na neofobię żywieniową. Niechęć do pokarmów może dotyczyć również wody, a zwłaszcza jej przezroczystej barwy. Można zatem wykorzystać upodobanie do kolorów. Użyj naturalnego, owocowego barwnika i dodaj do wody, aby uzyskała kolor, który akceptuje Twoje dziecko.
- Wykorzystaj technologię. Jeśli Twoja pociecha może korzystać w kontrolowany sposób z tabletu lub telefonu, zainstaluj mu aplikację zachęcającą do picia wody. W wirtualnej ofercie znajdziesz liczne gry, które przyznają punkty za każdą szklankę wypitej wody. Jeśli jednak unikasz chwil, w których Twoje dziecko ma kontakt z internetem, możesz stworzyć własną punktację i przyznawać za jej określoną ilość nagrody. Taka forma zabawy przyczyni się do podniesienia atrakcyjności wody w oczach dziecka.
- Nie poddawaj się. Nauka picia wody to proces ciągły i wymagający cierpliwości. Jeśli Twoja pociecha dalej chętniej sięga po sok czy napój gazowany, nie zniechęcaj się, a szukaj najbardziej adekwatnego sposobu, który może przekonać dziecko do krystalicznej cieczy. Dzieci potrafią zaskakiwać, a Ty nawet się nie spodziewasz, kiedy nauki i dobry przykład w końcu przyniosą oczekiwane rezultaty.
Słodkie napoje a otyłość dziecięca
Wykazuj dzieciom nie tylko pozytywy spożywania wody, ale podkreślaj negatywy picia kolorowych i gazowanych napojów. Dzieci często nie zdają sobie sprawy, że spożywanie popularnych soków i oranżady może degradacyjne wpływać na ich zdrowie. Nauka zdrowego żywienia i stylu życia zaczyna się w domu, a ponadto należy zacząć ją jak najwcześniej. Dzięki temu Twoja pociecha dorastając będzie przykładać większą wagę do swoich wyborów żywieniowych unikając otyłości, cukrzycy czy innych schorzeń.
Oprócz tego reklamy, filmy czy bajki poprzez lokowanie produktów, zachęcają młode umysły do spożywania niezdrowej żywności. Porozmawiaj o tym z dzieckiem i podkreśl, że ulubione gwiazdy, aktorzy czy celebryci reklamujący poszczególne napoje często na co dzień piją zwykłą wodę, unikając gazowanych oranżady i przetworzonych soków, aby nie zaniedbać swojego zdrowia i figury. Edukacja żywieniowa nie musi być mozolna czy nudna. Przedstawiaj dziecku zdrowe praktyki w formie zabawy, która nie tylko będzie dla niego przyjemna, ale na długo utkwi w pamięci.
Bibliografia:
- Konsumpcja słodyczy i napojów wysokosłodzonych w aspekcie występowania otyłości na przykładzie dzieci zamieszkujących obszary miejskie i wiejskie, Elżbieta Szczepańska, Karolina Piórkowska, Elżbieta Niedworok, Małgorzata Muc-Wierzgoń.
- Zdrowie Na Talerzu, Lidia Kołodziejska, Wydawnictwo Forum Media.
- Rola Wody W Życiu Człowieka I Środowisku, Beata Łubkowska.
- Słodkie Napoje Bez Cukru, Waszkiewicz-Robak B.
- Poszerzanie Świadomości Dotyczącej Znaczenia Wody Dla Zdrowia Człowieka. Wyzwania Pedagogiki Zdrowia, Izabella Maria Łukasik