Wybór szkoły podstawowej – czym się kierujemy?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami szkoła rejonowa ma obowiązek zagwarantować wszystkim dzieciom w obwodzie miejsce w 1 klasie. Nie oznacza to jednak, że rodzic musi zapisać dziecko do tej placówki. Może poszukać szkoły podstawowej poza rejonem, uwzględniając bardziej nadrzędne w swoim kryterium oceniania, czynniki. Oto niektóre z nich:
- Bliskość szkoły. Zdecydowana większość opiekunów dzieci klas pierwszych zwraca uwagę na bliskość placówki od domu. Ułatwia to logistykę i oszczędza długich/ciężkich dojazdów w korkach – szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich lub podczas niesprzyjających warunków pogodowych. W innym przypadku rodzice wolą, aby szkoła dziecka znajdowała się blisko ich miejsca pracy. Dojazd w jednym kierunku, łatwy i szybki odbiór dziecka po zajęciach to atut dla rodziców, którzy spędzają długie godziny w pracy.
- Ranking szkoły. Wysoka pozycja placówki może być kuszącym wyznacznikiem podczas rodzicielskiego wyboru. Mają poczucie, że dziecko zostanie dobrze wyedukowane i przygotowane do całego procesu edukacji oraz egzaminów.
- Prywatna/Państwowa. Niektórzy rodzice wolą placówki prywatne, gdzie szkoły nastawione są na większą ilość dodatkowych zajęć, kółek zainteresowań itp. Zazwyczaj placówki prywatne ze względu na dofinansowanie są lepiej zaopatrzone w narzędzia dydaktyczne, mają wyremontowane – bardziej atrakcyjne – wnętrze oraz system komunikacji z rodzicami (np. internetowy system powiadomień). Z kolei inni będą szukać renomowanej placówki państwowej, gdzie nie będą musieli ponosić kosztu czynszowego. Należy jednak dokładnie przeanalizować koszty – czasami w skład czynszu prywatnej placówki wchodzi wiele zajęć dodatkowych i sumarycznie całość może wyjść znacznie taniej niż wybór szkoły państwowej i posyłanie dziecka na zajęcia dodatkowe poza szkołą.
Jak wybrać szkołę podstawową – czym najlepiej się kierować?
Powyższe kryteria są najczęstszymi wśród opiekunów poszukujących szkoły podstawowej dla swojej pociechy. Warto się jednak zastanowić, jaką szkołę wybrać dla dziecka, by mogło się ono czuć w niej pełni komfortowo. Oto dodatkowe aspekty, które koniecznie weź pod uwagę:
- Profil nauczania. Jeśli Twoje dziecko ma orzeczenie – z powodu niepełnosprawności, zaburzeń lub innych trudności – zaczerpnij informacji, czy placówka jest w stanie zrealizować program ćwiczeń i zajęć dodatkowych zawartych w dokumentacji. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga nie tylko dodatkowego programu, dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka, lecz także wyrozumiałości, empatii i cierpliwości ze strony nauczyciela. Niestety nie każdy pedagog jest gotowy do współpracy z dzieckiem wymagającym więcej uwagi np. ze spektrum autyzmu. Jak powinna ona wyglądać, przedstawiliśmy w artykule siostrzanego magazynu: Jak powinna wyglądać praca z uczniem z zespołem Aspergera?
- Kadra nauczycielska/Dyrekcja. Koniecznie zwróć uwagę na nauczycieli. Bez względu czy Twoja pociecha zmaga się z jakimiś trudnościami, czy nie, nauczyciel stanie się jego codziennym mentorem wprowadzającym w świat edukacji, wiedzy, ale i życia społecznego. Powinien nie tylko mieć ciepłą powierzchowność, lecz także elastycznie dostrzegać potrzeby dziecka. Z czym wiąże się zawód nauczyciel to artykuł, który podkreśla istotną rolę nauczyciela w codziennym życiu dziecka i może pomóc Ci jako rodzicowi uwypuklić, na co zwracać uwagę. Oczywiście niemożliwe jest, by w placówce pracowali sami „idealni” nauczyciele, którzy są przystępni, uśmiechnięci i wypoczęci, rodem z katalogowych ilustracji rekrutacyjnych. Ważne jest zachowanie równowagi w swojej ocenie, ale i nowoczesna kadra, która podejściem i sposobem nauczania nie przypomina nauczycieli, którzy stoją w miejscu i nie poszerzają swoich kwalifikacji.
- Opinie rodziców starszych klas. Warto zaczerpnąć opinii rodziców, których pociechy chodzą już do danej placówki. W jaki sposób? W internecie znajdziesz mnóstwo forów internetowych i portali, na których rodzice dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Możesz także popytać o ocenę placówki wśród znajomych i ich znajomych, a także bezpośrednio o opinię uczniów tej szkoły, którzy mieszkają w Waszym pobliżu (oczywiście za zgodą ich rodziców).
- Oferta zainteresowań. Jeśli Twoje dziecko wykazuje talenty sportowe, artystyczne itp. zapewne będziesz chciał je rozwijać. Dowiedz się, czy w danej szkole będzie to możliwe. Czy przewidziane są kółka, na których Twoja pociecha będzie mogła realizować swoje pasje, albo czy są przewidziane w naborze klasy sportowe.
- Nauka, a nie przygotowanie do egzaminu. Wiele szkół szczyci się, że ich uczniowie świetnie zdają egzaminy do kolejnych szkół. Wiąże się to jednak z nauką ukierunkowaną na zdawanie testów i egzaminów, co nie zawsze idzie w parze z ciekawym przekazaniem wiedzy i jej odsłoną, która jest poza schematem. Nie warto zatem skupiać się na sukcesach statystyk, które głównie i tak dotyczą późniejszych klas. Dziecko powinno nabyć wiedzy i polubić naukę, a nie uczyć się jak trafić w klucz odpowiedzi na egzaminie końcowym.
- Dostosowanie do fizycznych ograniczeń. Jeśli Twoja pociecha zmaga się z niepełnosprawnością, koniecznie zapoznaj się z wnętrzem placówki i przeanalizuj, czy jest dostosowana do bezpiecznego poruszania się. Czy podjazdy, barierki i poręcze zamontowane są w odpowiednich miejscach, czy jest ich wystarczająca ilość. Oczywiście placówka może mieć w tym względzie braki, ale Dyrekcja, widząc, że uczeń z niepełnosprawnością ruchową trafia do szkoły, może zadbać o uzupełnienie braków lub zapewnić inne rozwiązania, ułatwiające samodzielne funkcjonowanie dziecka.
Jak wybrać szkołę podstawową dla dziecka – pułapki/ zagrożenia i realia?
Bywa tak, że pomimo naszego pilnego zainteresowania i wywiadu, praktyka mija się z teorią, a dziecko już po kilku dniach zgłasza nam niepokojące sygnały – zajęcia dodatkowe nie są rozplanowane, nie utworzono kółek zainteresowań o danym profilu, nauczyciele nie do końca biorą sobie do serca zalecenia z orzeczeń i dokumentacji uczniów itp. Co wtedy zrobić? Oczywiście bierzemy poprawkę na to, że na samym początku roku szkolnego może panować jeszcze chaos i lekki rozgardiasz planu, a nauczyciele mogą wydać się dziecku surowi i niemili – w końcu maluch przestał już być przedszkolakiem i musi przywyknąć do nowej, szkolnej rzeczywistości, gdzie kładzie się nacisk na dyscyplinę.
Jeśli jednak stwierdzimy, że spostrzeżenia pociechy są zasadne, warto udać się do drugiej placówki z naszych potencjalnych wyborów na bazie rekrutacji i dowiedzieć się, czy są jeszcze miejsca do przyjęcia. Pamiętaj jednak, że każda zmiana placówki nawet w początkowym okresie wiąże się z przejściem na nowo adaptacji ucznia, a w przypadku dzieci nieśmiałych czy wycofanych może być obciążone silnym stresem. Niekiedy rozmowa z Dyrekcją/wychowawcą jest wystarczająca, aby nasze oraz dziecka obawy zostały rozwiane w mgnieniu oka. Dlatego podejmując działania, kieruj się rozwagą, spokojem i dobrem swojej pociechy. Jeśli jednak dziecko nie chce chodzić do szkoły, koniecznie zbadaj przyczynę tego problemu.
Bibliografia:
- Realizacja badania ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów – Raport końcowy, Paweł Grzelak dr Paweł Kubicki Marta Orłowska.
- Jak zapisać dziecko do klasy pierwszej szkoły podstawowej?, SP Słupsk – jako przykład rekrutacyjny.
- Wybór szkoły a równość i sprawiedliwość – kilka uwag wokół zasad społecznych, Mirosława Cylkowska-Nowak.
- WYBÓR SZKOŁY – O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ?, Kuratorium Oświaty w Katowicach.
- Raport z ankiety WAŻNE DECYZJE WYBÓR SZKOŁY, Dane z roku szkolnego 2016/2017, Bogdan Kruszakin.
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE.
- Drogi edukacyjne dzieci z niepełnosprawnością – dylematy rodziców, Maria Kościółek.