Jak zachęcić dziecko do nauki angielskiego?

Strefa rodzica

Znajomość języków obcych jest obecnie wpisana w codzienną edukację. Umożliwia swobodne porozumiewanie się z ludźmi z rozmaitych kręgów kulturowych narodowościowych i etnicznych. Językiem „uniwersalnie globalnym”, który daje nam najwięcej możliwości komunikacyjnych, jest język angielski. A jak zachęcić dziecko do nauki angielskiego, aby mogło płynnie komunikować się z zagranicznym otoczeniem?  

Jak motywować dzieci do nauki języka angielskiego?

Niegdyś znajomość kilku języków obcych nie była niczym szczególnym, a brak biegłości w posługiwaniu się niemieckim, francuskim czy łaciną świadczyły o braku wykształcenia. Mimo że czasy się zmieniły i nikogo nie ocenia się na podstawie umiejętności poliglotycznych, to znajomość języka angielskiego może znacząco ułatwić życie. Język angielski na przestrzeni zmian historyczno-geograficznych wywalczył sobie szczególne miejsce, stając się uniwersalnym pomostem komunikacyjnym. Obecnie gdziekolwiek byśmy się nie udali, angielski znany jest większości populacji świata. Nic dziwnego, że rodzice, opiekunowie i nauczyciele zastawiają się ciągle, jak zachęcić dziecko do nauki angielskiego. Zdają sobie sprawę, że im wcześniej maluch zacznie obcować z nowym językiem, tym szybciej go przyswoi i zacznie się nim posługiwać. Zapisują zatem pociechy na liczne dodatkowe lekcje i korepetycje, które jednak nie zawsze przypadają dziecku do gustu. Gdzie zatem tkwi problem i rozwiązanie?

Jak najlepiej uczyć dziecko angielskiego – metoda małych kroków

Dzieci nie lubią być zmuszane do nauki, podobnie jak dorośli. Gdy wykonujemy coś z własnej woli, zdecydowanie lepiej się do tego angażujemy, przykładamy, wkładając w konkretną rzecz całe swoje serce i wysiłek. Tak samo jest w przypadku nauki języka obcego u dzieci. Stanowi on dla nich nowość, a to może wiązać się z obawą i niechęcią. Jak przekonać dziecko do nauki angielskiego? Jednym słowem motywując, a nie przymuszając. Aby dziecko z góry nie uprzedziło się do nauki, należy mu wytłumaczyć, dlaczego warto nauczyć się języka angielskiego i że nie jest to takie trudne, jak może się wydawać. Odpowiednie nastawienie to początek sukcesu. 

Co ponadto?

Nie zarzucaj dziecka ilością materiału czy ilością godzin z korepetytorem. Lepsze efekty przyniesie regularna, krótsza nauka niż wielogodzinne maglowanie słówek. Postaraj się zatem, aby nauczyć dziecko systematyczności i regularności – wystarczy nauka kilku słówek dziennie, a Twoja pociecha szybko opanuje pokaźny zakres materiału. 

Jak nauczyć 5-latka angielskiego? 

Okres przedszkolny to moment, gdy mózg dziecka chłonie informacje niczym gąbka. Aby jednak mógł przyswoić jak najwięcej informacji, warto zadbać o kondycję mózgu i metody jego pobudzenia. Więcej na ten temat znajduje się w artykule: Jak pobudzić mózg do nauki? na blogu Księgarni edukacyjnej Literka.

Dodatkowo pamiętajmy, że dzieci uczą się chętniej poprzez zabawę. Aby włączyć do niej język angielski, możesz skorzystać z licznych pomocy dydaktycznych tj. książek, opracowań ćwiczeniowych i filmów, gdzie specjaliści i nauczyciele przedstawiają swoje liczne pomysły na wspólne spędzanie zabawowych chwil. Popularne w tym zakresie mogą być kalambury czy zgadywanki. 

Zabawki anglojęzyczne też mogą okazać się trafionym pomysłem. Pamiętaj jednak, aby wybrać odpowiednie zabawki dla dziecka tj. dostosowane do jego wieku. Książeczki interaktywne mogą przypaść do gustu mniejszym dzieciom, a lalki i postacie superbohaterów starszym przedszkolakom.

Nie zapominaj również o bajkach po angielsku czy materiałach muzycznych, które pomogą dziecku osłuchać się z prawidłową wymową i akcentem. Dobrym pomysłem będzie Twój osobisty udział w powyższych czynnościach. A co w wypadku, gdy sam nie znasz języka angielskiego? Tym bardziej towarzysz dziecku w nauce! Gdy maluch zobaczy, że też wytężasz się, aby zdobyć nowe umiejętności językowe, chętniej się w nie zaangażuje.

A jak nauczyć 6-latka angielskiego? Podobnie jak pięciolatka, chociaż w tym wypadku mamy jeszcze kilka dodatkowych możliwości. Wiele ośrodków edukacyjnych i placówek przewiduje specjalny program nauczania dla dzieci od 6 lat. Warsztaty, kółka hobbystyczne po angielsku to tylko niektóre z możliwych opcji. Sześciolatek przygotowuje się już do edukacji szkolnej, dlatego wiele szkół oferuje nauczanie języka angielskiego dla swoich przyszłych uczniów już w okresie zerówki.

Jeśli szczególnie zależy Ci, aby Twoja pociecha zaczęła przygodę z językiem angielskim znacznie wcześniej, zastanów się nad wyborem przedszkola lingwistycznego. Opiekunowie podczas zajęć przedszkolnych przewidują zajęcia z języka angielskiego dla każdej z grup, co ułatwi naukę nowych sformułowań i słówek.

A co zrobić, gdy maluch uparcie nie chce się przekonać do nauki? 

Jak zachęcić do nauki angielskiego?

Gdy dziecko odmawia współpracy i nie wykazuje najmniejszej chęci do nauki języka, nie panikuj i nie naciskaj. Postaraj się zlokalizować przyczynę oporu, który może być wynikiem skoku rozwojowego lub okresu buntu. W tym czasie Twoja pociecha może dosłownie „nie być sobą” i walczyć o swoją autonomię – niekoniecznie roztropnie czy rozważnie, ale to w pełni naturalne. Gdy ten szczególny okres mija, nastawienie dziecka również może się zmienić. 

W innym wypadku problemem może być osobowość dziecka, jego charakter lub forma nauki. Może Twoja pociecha nie lubi swojej grupy przedszkolnej, a może nauczyciela. To nic złego. Zamiast przekonywać dziecko, aby postarało się przełamać, dostosuj do niego okoliczności i warunki nauki. Pomyśl, co Twojemu dziecku sprawia przyjemność i z kim lubi przebywać. Może woli uczyć się na świeżym powietrzu lub woli nauczycieli z bardziej ekspresyjnym, a nie „zachowawczym” usposobieniem? 

Wybór partnera do nauki odgrywa znaczącą rolę w nabywaniu nowych umiejętności, dlatego niektórzy rodzice decydują się zapisanie dziecka na zajęcia, gdzie przebywa ono z dziećmi anglojęzycznymi. Te z kolei uczą się od polskich dzieci języka polskiego. Taka naturalna wymiana umiejętności przynosi szereg korzyści. Przede wszystkim pomaga przełamać opór i wstyd. Obie strony muszą wykazać inicjatywę i znaleźć sposób na „dogadanie się”, a poza tym uczą się języka „swobodnego, codziennego”. To może być łatwiejszy wstęp przed szkolną nauką języka formalnego, który kładzie nacisk na poprawność gramatyczną. Oczywiście nad wszystkim czuwa nauczyciel, który wkracza, gdy jest taka potrzeba lub podpowiada dzieciom, jak mogą lepiej się zrozumieć. Podczas takiego kursu dzieci uczą się również empatii, wyrozumiałości i współpracy, a to przełoży się kształtowanie umiejętności społecznych i treningu tolerancji.  

Dla każdego coś innego

Metod nauki języka angielskiego i pomocy dydaktycznych jest wiele, ale najistotniejsze jest znalezienie takich, które przyczynią się do rozwoju TWOJEGO dziecka. Pamiętaj, że fakt, że dana placówka czy nauczyciel sprawdzają się w postępach językowych syna sąsiadki, nie oznacza, że w przypadku Twojej pociechy będzie tak samo. Każdy z nas jest inny i każdy z nas musi odnaleźć indywidualny sposób nauki. W przypadku dzieci jest podobnie – badaj, analizuj i sprawdzaj, a następnie obserwuj jak Twoje dziecko z radością i satysfakcją poznaje oblicza języka angielskiego. 

Nie zapominaj również o pochwałach! Są one niezwykle ważne w całym procesie nauki i wpływają na nastawienie dziecka. Dostrzegaj nawet najmniejsze postępy i mów o tym swojemu dziecku, aby mogło poczuć się docenione i zauważone. Wsparcie rodziców czy opiekunów w tym zakresie dosłownie dodaje skrzydeł!

Bibliografia: 

  1. Koncepcje, podejścia i metody nauczania języka obcego dzieci, Konterak Tatiana.
  2. nauka języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym, Anita Sobczak.
  3. Metody ułatwiające naukę języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym, Magdalena Prażmowska.
  4. Program nauczania języka angielskiego dla przedszkoli i klas zerowych, Bogucka M., Łoś D.
  5. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
  6. Nauczanie języka angielskiego na etapie wczesnoszkolnym, Maria Weiss.
  7. Holistyczne nauczanie języka obcego dzieci poprzez wykorzystanie bajek i opowiadań po angielsku, Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 18, 187-204.

 

 

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI