Start w szkołę – przygotuj Pierwszaka z „Małymi charakterami”

Otwarty dostęp

Pierwsze dni w szkole to moment pełen emocji- zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. Dla wielu przyszłych pierwszoklasistów, wizja nowego otoczenia, nieznanych twarzy i obowiązków szkolnych może budzić spory niepokój. W głowach dzieci mogą pojawiać się pytania: „Czy polubię nowych kolegów?”, „Czy poradzę sobie z nauką?”, „Czy nauczycielka będzie miła?”. Te obawy są naturalnym elementem procesu adaptacyjnego, ale jeśli pozostaną bez odpowiedzi, mogą prowadzić do długotrwałego stresu.

Jako nauczyciele odgrywamy kluczową rolę w procesie adaptacyjnym. Na samym początku warto pamiętać o ciepłym i przyjaznym przywitaniu pierwszego dnia. Proste gesty, uśmiech, podanie ręki, zapytanie o samopoczucie może pomóc w złagodzeniu lęków i niepokojów. Należy stworzyć atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji, gdzie każde dziecko zostanie zauważone i ważne. Przygotowując się do pierwszych zajęć z uczniami możesz wykorzystać najnowszy numer Małych charakterów, w którym znajdziesz pomysły na ćwiczenia związane z emocjami, np. narysuj, co czujesz w związku z pójściem do szkoły lub stwórz plan awaryjny na wypadek nieprzyjemnych emocji. Takie ćwiczenia służą przede wszystkim regulacji emocji, ale też zwiększają świadomość w zakresie rozumienia własnych potrzeb. Bardzo ciekawą inspiracją z najnowszego numeru jest  wywiad z wychowawczynią. Poproś dzieci o zadawanie pytań związanych ze szkołą, na przykład „Co będziemy robić w szkole?” lub „Z kim będę siedzieć w ławce?”. Stworzenie słoika z pytaniami i odpowiadanie na nie w postaci rundki początkowej lub końcowej na zajęciach z pewnością pomoże dzieciom w przezwyciężaniu stresu. Ponadto, znając sposób, w jaki tworzy się proces grupowy, warto zadbać o zabawy integracyjne, które ułatwią nawiązanie pierwszych znajomości. Warto wprowadzić klasowe rytuały na przykład przywitanie, kącik wyciszeń, zabawy relaksacyjne na koniec lekcji czy sporządzenie klasowego kontraktu, które dadzą dzieciom poczucie stabilności i przewidywalności.

W bieżącej pracy podczas lekcji, obserwacji przerw warto być uważnym na emocje uczniów. Bieżąca obserwacja jest niezwykle cenna w wychwyceniu momentów, gdy dziecko czuje się niepewnie, i w porę zaoferować wsparcie, takie jak rozmowa, pochwała lub dodatkowa pomoc w zrozumieniu materiału. To wszystko pozwoli dzieciom poczuć, że szkoła to miejsce, w którym mogą rozwijać się w swoim tempie, bez obaw i niepotrzebnego stresu.

Na początku roku szkolnego warto nawiązać relację z rodzicami. Współpraca z rodzicami jest kluczowa w procesie adaptacyjnym. Jako wychowawca ustal formę i zasady kontaktu. Warto kontaktować się z rodzicami nie tylko w sytuacjach trudnych, ale również przesyłając pochwałę, wsparcie, czy oferując pomoc.

Podjęcie nauki w szkole to ważny etap w życiu każdego dziecka (i jego rodziców). Odpowiednie wsparcie ze strony nauczycieli może znacząco wpłynąć na to, jak pierwszoklasiści poradzą sobie z tym wyzwaniem. Dzięki stworzeniu przyjaznego środowiska, budowaniu relacji z uczniami i wprowadzaniu przemyślanych działań integracyjnych, nauczyciele mogą skutecznie zredukować lęki i obawy związane z pójściem do szkoły. Warto pamiętać, że każde dziecko jest inne i może potrzebować różnego rodzaju wsparcia, dlatego ważne jest indywidualne podejście i uważność na emocje i potrzeby. Dzięki temu pierwsze kroki w szkolnym świecie mogą stać się początkiem wspaniałej edukacyjnej przygody, pełnej radości i odkryć.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI